اتوماسیون صنعتی

PLC
  • ۰
  • ۰

PLC به چه معناست؟

معرفی پی ال سی
PLC به چه معناست؟
PLC (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی) یک رایانه صنعتی است که برای نظارت بر ورودی ها استفاده می شود و بسته به وضعیت آنها بر اساس برنامه یا منطق آن تصمیم می گیرد تا خروجی های آن را کنترل کند (روشن / خاموش) کند تا یک ماشین یا یک فرآیند اتوماتیک شود.

NEMA یک کنترل کننده منطقی برنامه ریزی شده را به عنوان تعریف می کند:
"یک دستگاه الکترونیکی دیجیتالی که با استفاده از توابع خاص مانند توالی منطقی ، زمان بندی ، شمارش و حساب برای کنترل از طریق ماژول های ورودی / خروجی دیجیتال یا آنالوگ ، انواع مختلف ماشین آلات یا فرایندها ، از یک حافظه قابل برنامه ریزی برای ذخیره داخلی دستورالعمل ها استفاده می کند. "


 
برنامه های سنتی PLC
* در سیستم خودکار ، کنترل کننده PLC معمولاً قسمت مرکزی سیستم کنترل فرآیند است.
* برای اجرای فرایندهای پیچیده تر ، می توان کنترل کننده های PLC بیشتری را به رایانه مرکزی متصل کرد.

معایب کنترل PLC
- کار زیادی در اتصال سیم ها لازم است.
- مشکل در تغییر یا جایگزینی.
- مشکل در یافتن خطاها. نیاز به نیروی کار ماهر.
- وقتی مشکلی پیش می آید ، زمان نگه داشتن نامشخص است ، معمولاً طولانی است.

مزایای کنترل PLC
* مقاوم و مقاوم در برابر ارتعاشات ، دما ، رطوبت و سر و صدا طراحی شده است.
* برای ورودی و خروجی از قبل درون کنترل کننده رابط داشته باشید.
* به راحتی برنامه نویسی کنید و یک زبان برنامه نویسی به راحتی درک کنید.


 
انواع عمده سیستم های کنترل صنعتی
سیستم کنترل صنعتی یا ICS از انواع مختلفی از سیستم های کنترل تشکیل شده است که هم اکنون در صنایع مختلف در حال کار هستند. این سیستم های کنترل شامل PLC ، SCADA و DCS و سایر سیستم های دیگر است:

PLC
آنها بر اساس عملیات منطقی بولی ساخته شده اند در حالی که بعضی از مدل ها از تایمر استفاده می کنند و برخی دیگر کنترل مداوم دارند. این دستگاه ها مبتنی بر رایانه هستند و برای کنترل فرآیند ها و تجهیزات مختلف در یک مرکز استفاده می شوند. PLC اجزای موجود در سیستم های DCS و SCADA را کنترل می کند اما در تنظیمات کنترل کوچکتر ، اجزای اصلی هستند.

DCS
سیستم های کنترل توزیع شده از عناصر غیرمتمرکز تشکیل شده است و کلیه فرایندها توسط این عناصر کنترل می شوند. فعل و انفعالات انسانی به حداقل می رسد بنابراین می توان از هزینه های کار و آسیب ها کاسته شد.

کنترل تعبیه شده
در این سیستم کنترل ، اجزای کوچک با کمک شبکه به سیستم رایانه ای صنعتی متصل می شوند و کنترل اعمال می شود.

اسکادا
نظارت و اکتساب داده ها به یک سیستم متمرکز اشاره دارد و این سیستم از زیر سیستم های مختلفی مانند واحدهای دورسنجی از راه دور ، رابط ماشین انسان ، کنترل کننده منطق قابل برنامه ریزی یا PLC و ارتباطات تشکیل شده است.

عملیات PLC
رله های ورودی
اینها به دنیای خارج متصل هستند. آنها از نظر فیزیکی وجود دارند و از سوئیچ ها ، سنسورها و غیره سیگنال دریافت می کنند. به طور معمول رله نیستند بلکه ترانزیستور هستند.

رله های داخلی
اینها از دنیای خارج سیگنال دریافت نمی کنند و از لحاظ جسمی نیز وجود ندارند. آنها رله های شبیه سازی شده هستند و همان چیزی هستند که یک PLC را قادر می سازد رله های خارجی را از بین ببرد.
رله های خاصی نیز وجود دارد که فقط به اجرا اختصاص یافته است
یک کار


 
پیشخوان
اینها از نظر جسمی وجود ندارند. آنها شمارنده های شبیه سازی شده هستند و می توان آنها را برای شمارش پالس ها برنامه ریزی کرد.
به طور معمول این شمارنده ها می توانند به بالا ، پایین یا هر دو بالا و پایین شمرده شوند. از آنجا که شبیه سازی می شوند ، سرعت شمارش آنها محدود است.
برخی از تولید کنندگان شمارنده های با سرعت بالا را نیز تولید می کنند که مبتنی بر سخت افزار هستند.

تایمرها
اینها از نظر جسمی نیز وجود ندارند. آنها در انواع مختلف و افزایش یافته اند.
متداول ترین نوع ، نوع تأخیری است.
برخی دیگر شامل انواع تأخیر تأخیر و هر دو بازدارنده و غیر تأخیری هستند. تغییرات از 1 میلی ثانیه تا 1 ثانیه متفاوت است.

رله های خروجی
اینها به دنیای خارج متصل هستند. آنها از نظر فیزیکی وجود دارند و سیگنالهای روشن / خاموش را به سلونوئیدها ، چراغها و غیره ارسال می کنند
بسته به مدل انتخاب شده می توانند ترانزیستور ، رله یا تریاک باشند.


 
ذخیره اطلاعات
به طور معمول ثبت هایی وجود دارد که صرفاً ذخیره اطلاعات را انجام می دهند. معمولاً به عنوان ذخیره موقت ریاضی یا دستکاری داده ها استفاده می شود.
وقتی برق از شبکه خارج می شود ، معمولاً می توان آنها را برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد
PLC

ارتباطات PLC
ماژول های داخلی
تعداد PLC I / O را می توان از طریق ماژول های اضافی خاص با گسترش سیستم از طریق خطوط داخلی افزایش داد. هر ماژول می تواند شامل پسوند خطوط ورودی و خروجی باشد.
ماژول های فرمت می توانند ورودی و خروجی از ماهیت متفاوت از کنترلر PLC داشته باشند. وقتی فاصله زیادی از ورودی و خروجی از PLC وجود داشته باشد ، یک راه حل اقتصادی استفاده از ماژول های ورودی و خروجی و استفاده از کابل برای اتصال این موارد در مسافت های طولانی به PLC است.

اتصالات ورودی / خروجی از راه دور
هنگامی که ورودی و خروجی زیادی وجود دارد ، فاصله قابل توجهی از آنها فاصله دارد
PLC یک راه حل اقتصادی استفاده از ماژول های ورودی / خروجی و استفاده از کابل ها برای استفاده از آن است
اینها را در مسافت های طولانی به PLC متصل کنید.


 
PLC های از راه دور
در بعضی شرایط ممکن است تعدادی از PLC با یک واحد اصلی PLC مرتبط باشد که داده های ورودی و خروجی را از واحدهای دیگر ارسال و دریافت کند.

کابلها
کابل کشی های جفت پیچ خورده ، که اغلب از طریق لوله های فولادی هدایت می شوند. کابل کواکسیال امکان انتقال سرعت داده بالاتر را دارد و نیازی به محافظت از مجرای فولادی نیست.
کابل کشی فیبر نوری دارای مزیت مقاومت در برابر سر و صدا ، اندازه کوچک و انعطاف پذیری است.

ارتباط موازی

ارتباط موازی زمانی است که تمام بیت های تشکیل دهنده یک کلمه باشند
به طور همزمان در امتداد کابل های موازی منتقل می شود. این اجازه می دهد تا داده ها در فواصل کوتاه با سرعت زیاد منتقل شوند. ممکن است هنگام اتصال ابزار آزمایشگاهی به سیستم استفاده شود.

استانداردهای موازی
رابط استاندارد که معمولاً برای برقراری ارتباط موازی استفاده می شود ، IEEE-488 است و اکنون اصطلاحاً General Purpose Instrument Bus (GPIB) نامیده می شود.
ارتباطات داده ای موازی می تواند بین شنوندگان ، مکالمه کنندگان و کنترل کننده ها انجام شود. 24 خط وجود دارد: 8 داده (دو طرفه) ، 5

 

وضعیت و کنترل ، 3 دست دادن و 8 خط زمینی.

ارتباط سریال

ارتباط سریال زمانی است که داده ها بطور همزمان یک بیت منتقل می شوند. یک کلمه داده باید به بیت های تشکیل دهنده آن برای انتقال جدا شود و سپس هنگام دریافت دوباره در کلمه جمع شود. ارتباطات سریال برای انتقال داده ها در مسافت های طولانی استفاده می شود. ممکن است برای اتصال بین کامپیوتر و PLC استفاده شود.

استانداردهای سریال
ارتباطات RS-232 محبوب ترین روش plc برای ارتباطات دستگاه های خارجی است. RS 232 یک رابط ارتباطی است
تحت برنامه های SCADA. سایر استانداردها مانند RS422 و RS423

 

مشابه RS232 هستند اگرچه سرعت انتقال و مسافت طولانی تر کابل را مجاز می دانند.

 2 نوع دستگاه RS-232 وجود دارد:
DTE - Data Terminal Equipment و مثال متداول آن رایانه است.
DCE - تجهیزات ارتباطات داده و یک مثال متداول یک مودم است.
 PLC ممکن است یک دستگاه DTE یا DCE باشد.

 ASCII
ASCII یک کد ترجمه قابل خواندن توسط انسان تا رایانه است
(هر حرف / عدد به 1 و 0 ترجمه می شود). این یک کد 7 بیتی است ، بنابراین ما می توانیم 128 حرف را ترجمه کنیم (2 ^ 7 128 است).

پروتکل ها
لازم است کنترل جریان داده ها بین دو دستگاه کنترل شود ، بنابراین آنچه پیام را تشکیل می دهد و نحوه شروع و خاتمه ارتباط ، تعریف می شود. این پروتکل نامیده می شود.
برای شروع یا توقف ارسال داده ، باید یک دستگاه به دستگاه دیگر نشان داده شود.
اتصال چندین دستگاه به دلیل مشکلات سازگاری می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
به منظور تسهیل ارتباطات بین دستگاههای مختلف ، سازمان استاندارد بین المللی (ISO) در سال 1979 مدلی را طراحی کرد که برای استانداردسازی برای اتصال سیستم باز (OSI) استفاده می شود.

تامین کننده ماهری که می توانید به آن اعتماد کنید
در بیش از 30 سال گذشته، ما با نام‌های مشهور دنیای هوافضا و دفاع، نفت و گاز، غذا و نوشیدنی، خودروسازی و بسیاری موارد دیگر کار کرده‌ایم. در نتیجه این اتحادها، اجزای نوری ما برای برنامه‌هایی که در دسته‌های پیشگام و مدرن قرار می‌گیرند - مانند صنعت 4.0، ماشین بینایی، رباتیک و فناوری‌های مبتنی بر حسگر، به کار گرفته شده‌اند.

با تکامل مداوم فناوری، ضروری است که اجزای امروزی برای مقابله با کار در دست تجهیز باشند. plc خوشبختانه، هنگام کار با تیم در KO، بسیاری از فشارهای مربوط به مشخصات به لطف خدمات درجه یک مشتری و دانش صنعت که نیروی کار ما ارائه می دهد، کاهش می یابد. تیم ما می‌تواند توصیه‌هایی را که برای اطمینان از عملکرد اپتیک شما در صورت لزوم نیاز دارید، مانند بسترهای مناسب، پوشش‌های نوری و ویژگی‌های انتقال برای اطمینان از عملکرد بالا در هر زمان ارائه دهد.

  • ۰۰/۰۲/۱۶
  • INDUSRTIAL beig

پی ال سی دلتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی