اتوماسیون صنعتی

PLC
  • ۰
  • ۰

اتوماسیون صنعتی به سیستم های کامپیوتری در تولید اطلاق می شود که فرآیندها و ماشین آلات مختلف را به جای دخالت انسان مدیریت می کند. اکثر فرآیندهایی که توسط چنین سیستم هایی انجام می شود به عنوان تکراری، مکانیکی یا در موارد دیگر هر دو تلقی می شوند.

با نوسازی و فناوری، صنایع شروع به اتخاذ سیستم های خودکار برای افزایش کارایی و بهره وری در کار کرده اند. به گفته Fortune Business Insights، پذیرش گسترده این سیستم ها باعث شده است که بازار اتوماسیون صنعتی در سال 2018 در سطح جهان به 127.04 میلیارد دلار برسد و انتظار می رود در سال 2026 به رقم خیره کننده 296.70 میلیارد دلار برسد.

در حالی که این آمارها پذیرش روزافزون سیستم‌های اتوماسیون را نشان می‌دهند، اما اعداد را به سیستم‌های اتوماسیون بسیار متفاوتی که وجود دارند، تقسیم نمی‌کنند. پس چگونه می‌دانید چه سیستم اتوماسیونی برای کسب و کار شما مناسب است؟
سیستم اتوماسیون مناسب برای کسب و کار شما با توجه به شرایط نیروی کار، فشار رقابتی، مشخصات ساخت و مونتاژ، الزامات کاری و هزینه کار تعیین می شود. در زیر انواع مختلف سیستم های اتوماسیون و صنایعی که معمولا در آنها یافت می شوند را برجسته می کنیم.

با نگاهی به انواع سیستم های ذکر شده در زیر و در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، باید برای انتخاب سیستم اتوماسیون مناسب برای کسب و کار خود مناسب تر باشید.

 

انواع سیستم های اتوماسیون
 

1. اتوماسیون ثابت
سیستم های اتوماسیون ثابت که به آن اتوماسیون سخت نیز می گویند، مجموعه واحدی از وظایف را بدون انحراف انجام می دهند. به دلیل عملکرد آن، این نوع سیستم معمولاً برای تولید انبوه گسسته و سیستم های جریان پیوسته استفاده می شود. نمونه ای از تجهیزات اتوماسیون ثابت می تواند یک سیستم تسمه نقاله خودکار باشد که برای افزایش کارایی با حرکت اجسام از نقطه A به B بدون کمترین تلاش طراحی شده است. درست مانند سایر تجهیزات سیستم اتوماسیون ثابت، تسمه‌های نقاله خودکار عملیات ثابت و تکراری را برای دستیابی به حجم تولید بالا انجام می‌دهند.

فرآیندهای ساخت سازگار با این سیستم عبارتند از:

تولید تکراری که امکان تغییرات در فرآیند تولید را فراهم می کند، اگرچه محدود است (مانند بسته بندی مواد غذایی یا صنعت نساجی)
اتخاذ یک سیستم اتوماسیون ثابت مانند تسمه‌های نقاله خودکار و شامل راه‌حل‌های ارزش افزوده برای کاهش زمان و هزینه‌های نیروی کار در نصب آنها، کاهش فشار رقابتی برای کسب‌وکار شما، افزایش حاشیه سود و حفظ شما یک قدم جلوتر از رقبا. . نمونه ای از راه حل ارزش افزوده استفاده از سیم همراه برای سیستم های انتقال خودکار است. این نه تنها زمان نصب را کاهش می دهد، بلکه هزینه های نیروی کار را نیز کاهش می دهد و کارکنان را از صدمات ناشی از کشیدن سیم در حین نصب در امان نگه می دارد.

 

2. اتوماسیون قابل برنامه ریزی
همانطور که از نام ها پیداست، اتوماسیون قابل برنامه ریزی از طریق دستورات ارائه شده توسط یک برنامه کامپیوتری اجرا می شود. این بدان معناست که فرآیندهای حاصل می‌توانند با تغییر دستورالعمل‌هایی که از طریق یک سری کد به رایانه داده می‌شوند، بسیار متفاوت باشند. با این حال، از آنجایی که تلاش‌های برنامه‌نویسی بی‌اهمیت هستند، فرآیندها از این رو وظایف تغییر چندانی نمی‌کنند. این نوع اتوماسیون در تنظیمات تولید انبوه رایج است که انواع مشابهی از محصولات را تولید می کنند که از مراحل و ابزارهای مشابهی مانند کارخانه های کاغذ یا کارخانه های نورد فولاد استفاده می کنند.
فرآیندهای ساخت سازگار با این سیستم عبارتند از:

تولید تکراری که به موجب آن محصولات مشابه در مدت زمان طولانی و در دسته های بزرگ تولید می شوند. این نوع تجهیزات می توانند با نظارت بسیار کمی انسان حمل شوند. آنها به طور معمول در ساخت خودرو و ماشین آلات استفاده می شوند.
راه اندازی اولیه تجهیزات اتوماسیون قابل برنامه ریزی ممکن است به هزینه بالایی نیاز داشته باشد، اما به دلیل اینکه فرآیندها پیوسته و نسبتاً بدون تغییر هستند، در دراز مدت هزینه کمتری دارند.

 

3. اتوماسیون انعطاف پذیر
این نوع اتوماسیون که به آن اتوماسیون نرم نیز گفته می شود، در سیستم های تولید انعطاف پذیر با کنترل کامپیوتر استفاده می شود و امکان تولید انعطاف پذیرتر را فراهم می کند. هر تجهیزاتی دستورالعمل‌هایی را از رایانه‌ای که توسط انسان کار می‌کند دریافت می‌کند، به این معنی که وظایف می‌توانند به طور گسترده با تغییر کد تحویل داده شده به رایانه متفاوت باشند. این نوع اتوماسیون معمولاً در فرآیندهای دسته‌ای و کارگاه‌هایی با تنوع محصول بالا و حجم کار کم تا متوسط ​​استفاده می‌شود، مانند تولید نساجی.

فرآیندهای ساخت سازگار با این سیستم عبارتند از:

تولید گسسته که امکان تغییرات در فرآیند تولید را فراهم می کند، اگرچه محدود است، به عنوان مثال. در بسته بندی مواد غذایی یا صنایع نساجی.
تولید کارگاهی که در محدوده‌های تولیدی مجموعه‌ای رخ می‌دهد و در مقایسه با سایر اشکال تولید، نیروی کار بیشتری دارد. یک مثال می تواند ساخت ماشین آلات سفارشی باشد.
فرآیند تولید دسته ای که به موجب آن مواد خام در خط تولید به صورت دسته ای حرکت می کنند به طوری که بین هر مرحله با حرکت دسته ای یک مکث وجود دارد (مثلاً در صنعت داروسازی و در ماشین رنگ).

ساخت).
فرآیند تولید پیوسته که پردازش ثابتی را ارائه می دهد زیرا فرآیند تولید از ابتدا تا انتها تغییر نمی کند. این نوع ساخت معمولاً در تولید مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین تولید نفت و گاز استفاده می شود.
 

4. اتوماسیون یکپارچه
اتوماسیون یکپارچه شامل اتوماسیون کلی کارخانه های تولیدی است زیرا به طور کامل توسط رایانه ها و فرآیندهای کنترلی با کمترین دخالت انسان انجام می شود. کامپیوترها می توانند قطعات لازم را طراحی کنند، طرح ها را آزمایش کنند و قطعات را بسازند. اتوماسیون یکپارچه، مانند اتوماسیون انعطاف پذیر، هم با فرآیند تولید دسته ای و هم با تولید فرآیند پیوسته سازگار است.

فناوری هایی که از این نوع اتوماسیون استفاده می کنند عبارتند از:

 برنامه ریزی فرآیند به کمک کامپیوتر
 طراحی و ساخت با پشتیبانی کامپیوتر
 ماشین ابزار کنترل عددی کامپیوتری
تولید کامپیوتری و کنترل برنامه ریزی
سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار
سیستم های ماشینی انعطاف پذیر
سیستم های خودکار حمل مواد، به عنوان مثال. روبات ها
تسمه نقاله و جرثقیل خودکار

  • ۰۰/۱۰/۰۹
  • INDUSRTIAL beig

نظرات (۱)

درود به مدیریت عزیز ، واقعا وبلاگ بی نظیر و کاربردی دارید کمال تشکر و قدر دانی رو دارم. باعث افتخار و خوشحالی ما هست که به سایت ما هم سر بزنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی